Over de (ecologische) stoffen

 

Wat is het verschil tussen gewone katoen en ecologische katoen?

De reguliere katoenindustrie leunt zwaar op chemische producten voor produceren en bewerken van katoen. Biokatoen (of ecologisch katoen) is niet genetisch gemodificeerd en voor de groei en verwerking worden geen chemische middelen of pesticiden gebruikt. De productie bevordert en verbetert ook de biodiversiteit en biologische cycli. Er zijn wereldwijd verschillende certificeringen voor biologisch geproduceerd materiaal. Een daarvan is Global Organic Textile Standard (GOTS)

Waarom zou ik kiezen voor ecologisch katoen?

Veel van de dagelijkse producten die wij gebruiken bevatten katoen, kleding die we dragen, beddengoed waar we onder liggen, handdoeken in de keuken en badkamer. Zoals eerder genoemd, worden voor het produceren van gewoon katoen veel chemische producten gebruikt. Dit heeft niet alleen een grote impact op het milieu, maar uiteindelijk komt het ook bij ons terecht. De giftige stoffen blijven in het katoen en komt op die manier in onze eigen leefomgeving binnen. Denk aan allergieën of andere ziekten. De belangrijkste reden voor ons om te kiezen voor eco-producten is het stimuleren van de industrie om verstandiger en zorgzamer om te gaan met energiebronnen en het milieu. Als consument heb je de keuze en wij geloven dat de keuze voor duurzame producten beter is voor mens en milieu. Wij vinden het belangrijk om de focus verder te leggen dan alleen van een zo goedkoop mogelijk lapje stof een kledingstuk maken.

Ecologische certificaten

Global Organic Textile Standard (GOTS) heeft zeer strenge milieucriteria opgesteld voor de gehele biologische textielketen. Alleen textielproducten die een minimum van 70% organische vezels bevatten, kunnen GOTS gecertificeerd worden. Alle chemische grondstoffen, zoals kleurstoffen en hulpstoffen die worden gebruikt, moeten voldoen aan bepaalde milieu- en toxicologische criteria. Een functionele afvalwaterzuiveringsinstallatie is verplicht voor alle natte verwerkingseenheden en alle producenten moeten voldoen aan tal van sociale criteria. Meer informatie over GOTS vind je hier.

Komt de stof terug als het is uitverkocht?

Als er veel vraag naar is en de stof is nog leverbaar, waarschijnlijk wel. Soms zijn stoffen door ons niet meer na te bestellen (uitverkocht bij leverancier) of komen sommige stoffen niet meer terug in het assortiment. Heb je vragen over een bepaalde stof die je bij een van de merken hebt gezien, neem gerust contact op. 

Komt de kleur van de stof overeen met de foto op mijn scherm?

Wij doen ons best om de kleuren op de foto's en in de beschrijving zo goed mogelijk weer te geven. Toch blijft het lastig om kleurechtheid op een scherm te beoordelen. Hou daarom rekening met kleine afwijkingen. 

Kan ik stofstalen bestellen?

Dat kan, tot maximaal 10 stalen! Als je eerst de stof wilt zien en voelen dan is het mogelijk om een staal of meerdere stalen te bestellen. Het bedrag van het staal krijg je terug wanneer je de stof bestelt en het staal terugstuurt (in kader van recyclen). Stofstalen kun je hier bestellen.

Hoe kan ik mijn stoffen het beste wassen/behandelen?

Stik 'n Stof adviseert om katoenen stoffen, linnen en zijde met een fijn wasmiddel te wassen op max. 30º graden. Wol kun je het beste met de hand wassen in koud water. Er bestaat altijd een kans dat de stof nog een beetje krimpt en wat kleur afgeeft. Was de stoffen dan ook eerst voordat je ermee aan de slag gaat. Scheid hierbij wel goed de kleuren. Als je zelfgemaakte item klaar is, dan dien je ze op dezelfde manier te blijven wassen. Zo heb je er het langst plezier van!

Over de patronen

 

Het kledingstuk is te groot geworden, de maat/pasvorm klopt niet

Waarschijnlijk heb je naadtoeslagen meegerekend bij de patronen, hierdoor kan een model enkele maten te groot worden. Veel buitenlandse naaipatronen zijn incl. naadtoeslag en zoom.

Standaard is de naadtoeslag 1,5 cm. De zoomtoeslag staat ook vaak bij de zoom op het patroon vermeld. In het Engels wordt naadtoeslag aan gegeven als "seam allowance".

Heeft je jouw omvang gemeten en deze vergeleken met de maattabel van het merk dat je heeft gekocht? Maatvoeringen zijn vaak niet gelijk, je kunt daarom het beste het maattabel met omvangsmaten als uitgangspunt nemen in plaats van je reguliere confectiemaat. 

Het patroon is in het Engels, is er ook een Nederlandse vertaling?

Bij elk patroon staat de beschikbare taal vermeld. Als Nederlands niet wordt aangegeven, dan is het patroon niet met een Nederlandse naai instructie beschikbaar. Je kunt hier een Engelse naaitermen lijst uitprinten.

Over bestellen en verzenden

 

Hoe snel ontvang ik mijn bestelling?

Betaalde bestellingen worden zoveel mogelijk dezelfde werkdag, of de volgende werkdag verzonden. Verwachten wij dat de levertijd langer dan 2 werkdagen gaat duren, dan zullen wij je hierover per e-mail informeren. De levering wordt gedaan door PostNL. Stik 'n Stof is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of vertragingen van PostNL.

Is het mogelijk om mijn bestelling af te halen?

Het is mogelijk om je bestelling af te halen in Leiden.  Stik 'n Stof heeft een winkel aan de Stille Rijn 13 in Leiden. De bestelling kan alleen worden opgehaald nadat hiervoor een afspraak is gemaakt en door Stik 'n Stof bevestigd per e-mail. Betaling gebeurt in dit geval contant of per pin. 

Kan ik mijn  bestelling ergens anders laten bezorgen?

Je bestelling kan op een ander adres in Nederland worden bezorgd, bijvoorbeeld wanneer je iets cadeau wilt geven.  Bij het plaatsen van de bestelling kun je aangeven naar welk adres het pakketje verzonden moet worden. Op verzoek pakken wij een product graag voor je in als cadeau. Je kunt dit aangeven bij het opmerkingenveld tijdens de bestelprocedure. Hieraan zijn geen kosten verbonden.

Het product voldoet niet aan mijn verwachting, mag ik  het terug sturen?

Wij doen er alles aan je via de website zo goed mogelijk te informeren over de producten. Producten worden zorgvuldig door ons gecontroleerd voordat ze worden verzonden. Toch kan het gebeuren dat een product niet aan je verwachting voldoet. Ruilen mag altijd zonder opgave van reden binnen een periode van veertien dagen na ontvangst van het product. Je dient hiervoor een retourformulier + e-mail te sturen naar: info@stikenstof.nl

Verzending is voor risico en kosten van de koper en vindt plaats binnen 14 dagen na ontvangst van het product. Alleen onbeschadigde en goed verpakte artikelen worden retour genomen. Producten die gewassen zijn en/of waarvan de labels ontbreken worden niet geaccepteerd. Na correcte ontvangst sturen wij je het nieuw gekozen artikel of storten wij het aankoopbedrag terug op je rekening. Afgeprijsde artikelen kunnen niet geretourneerd worden. Retourneren van stoffen is mogelijk vanaf minimaal 1 meter aan 1 stuk. 

Het retourformulier kun je hier downloaden.

Niet tevreden?

Het is onze bedoeling om producten te leveren waarover je tevreden bent. Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn laat het ons dan weten via info@stikenstof.nl. Wij kijken graag samen met jou naar een oplossing. Beschrijf de klacht zo volledig en duidelijk mogelijk. We zullen binnen 14 dagen de klacht beantwoorden. Indien het afhandelen van de klacht meer tijd vergt, zullen wij je hierover informeren.aaaa

 

 

© 2014 - 2017 stikenstof | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.